XLVII OLSZTYŃSKIE KONCERTY ORGANOWE: JAN BOKSZCZANIN, JAROSŁAW BESTER
info
-
20:00
-
Bazylika konkatedralna św. Jakuba
Wstęp wolny

Serdecznie zapraszamy na XLVII Olsztyńskie Koncerty Organowe im. Feliksa Nowowiejskiego! Wydarzenia organizowane pod tym szyldem w ramach letniego cyklu WYRWASY odbędą się tradycyjnie w bazylice konkatedralnej św. Jakuba, w kolejne niedziele (i jeden piątek) lipca i sierpnia 2025. Tegoroczna odsłona koncertów organowych to międzynarodowy skład artystów, mistrzowski poziom wykonawczy i repertuar z najwyższej półki. Podczas dziesięciu występów od 6 lipca do 31 sierpnia raz jeszcze przypomnimy, że klasyka wcale nie musi być nudna!
JAN BOKSZCZANIN (Legionowo) – organy
JAROSŁAW BESTER (Kraków) – akordeon
W programie:
* Krzysztof Komeda (1931–1969)
– Dwaj ludzie z szafą
– Jutro premiera
* Astor Piazzola (1921–1992)
– Oblivion
– Marian Sawa (1937–2005)
– Suita na akordeon i organy
* Jan Duszyński (1976) Kielce John Zorn (1953)
– Tehom
– Tufiel
– Rigal
– Diniel
– Matafiel
Organizacja XLVII Olsztyńskich Koncertów Organowych:
– Parafia św. Jakuba w Olsztynie
– MOK Olsztyn
Dyrektor artystyczny: Jarosław Tarnawski
XLVII OLSZTYŃSKIE KONCERTY ORGANOWE: JAN BOKSZCZANIN, JAROSŁAW BESTER
20 lipca 2025 (niedziela) / godz. 20:00
Bazylika konkatedralna św. Jakuba
Wstęp wolny
Jan Bokszczanin to organista, profesor sztuk muzycznych, pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i w Białymstoku (organy). W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jesse E. Eschbacha.
Koncertuje w większości krajów Europy, w Rosji, Azji (Chiny, Azerbejdżan) oraz w USA. Występował z recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach, jak: Katedra Notre-Dame de Paris, Katedra we Freibergu, Katedra w Brugii, University Chapel w Glasgow, Katedra Katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas (USA) oraz Katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11 listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania Niepodległości przez Polskę̨. W 2024 roku wykonał dwa koncerty na prestiżowym Gulangyu Music Festival w Chinach na największych organach Azji.
Jan Bokszczanin nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką organową dla renomowanych wytwórni płytowych, a w 2012 roku nakładem wydawnictwa Polihymnia ukazała się̨ jego monografia – „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”. W tym samym wydawnictwie, pod jego redakcją ukazało się̨ siedem zeszytów z utworami Mariana Sawy. Ponadto zebrał i przygotował do druku dwunastotomową antologię – „Arcydzieła muzyki organowej” – będącą swoistym zbiorem renesansowej i barokowej muzyki organowej z różnych ośrodków Europy.
Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory, m.in.: Paul Ayres, Miłosz Bembinow, Carson Cooman, Krzesimir Dębski, Alicja Gronau-Osińska, Paweł Łukaszewski, Thierry Pallesco, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Marian Sawa, Piotr Tabakiernik, Piotr Wróbel oraz Ignacy Zalewski. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów.
Jan Bokszczanin jest także organizatorem życia muzycznego – dyrektorem artystycznym Legionowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej i innych cykli koncertowych. Prof. dr hab. Jan Bokszczanin prowadzi klasę̨ organów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w białostockiej filii UMFC. W latach 2016–2020 pełnił funkcję prodziekana w tej uczelni. Jest także nauczycielem gry na organach w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.
W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę̨ „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a w 2024 r. brązowy medal „Gloria Artis”.
Jarosław Bester to akordeonista i kompozytor, doktor sztuk muzycznych, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat wielu międzynarodowych oraz ogólnopolskich konkursów akordeonowych. Jest twórcą Bester Quartet (dawniej The Cracow Klezmer Band) jedynego w Polsce zespołu na stałe współpracującego z prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna.
W swej grze łącząc doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz zastosowaniu czytelnych form improwizacyjnych osiąga niezwykle energetyczną mieszankę ukazującą niespotykane dotąd możliwości barwowe, jak i techniczne akordeonu. Dzięki temu jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych muzyków na świecie. W swoim dorobku, poza płytami wydanymi w nowojorskim wydawnictwie Tzadik oraz udziałem w wielu innych produkcjach fonograficznych, ma na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji w USA, Niemczech, Szwecji, Francji, Finlandii, a także w Polsce.
Koncertował w wielu prestiżowych salach koncertowych i klubach muzycznych na całym świecie, między innymi w: USA, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Tajwanie, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Francji, Rosji, Ukrainie, Węgrzech, Belgii, Holandii, Czechach, Finlandii, Włoszech, Estonii, Litwie, Kanadzie, Hiszpanii, Mołdawii, Rumunii, Bułgarii, Serbii, Chorwacji, Meksyku, Słowacji, Białorusi, Turcji, Brazylii, Danii. Współpracował zarówno z wieloma wybitnymi muzykami z kręgu muzyki klasycznej, jak i szeroko rozumianej muzyki awangardowej, zajmując się nie tylko wykonawstwem, ale także aranżacją oraz kompozycją. Jego kompozycje oraz aranżacje były wykonywane przez m.in. kwartet smyczkowy Dafo, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Orkiestrę Kameralną im. św. Krzysztofa z Wilna, Capella Bydgostiensis, kwartet smyczkowy NeoQuartet, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie.
Współpracował z takimi artystami, jak m.in.: John Zorn, Grażyna Auguścik, Tomasz Stańko, Jorgos Skolias, Dorota Miśkiewicz, John McClean, Don Byron, Roby Lakatos, Kurt Rosenwinkel, Frank London, Ernie Adams, Jerzy Maksymiuk, Waldemar Malicki, Vadim Brodsky, Vitold Rek, Maria Pomianowska, Bronek Duży, Krzysztof Lenczowski i wielu innych.