Karolina Cicha & Spółka
Karaimska mapa muzyczna (wyprzedane)
info
-
19:00
-
Kościół Ewangelicko-Augsburski
Serdecznie zapraszamy na koncert Karoliny Cichej i Spółki! Karaimska mapa muzyczna wydarzy się w czwartek 2 czerwca o godz. 19:00 w kościele ewangelicko-augsburskim na Starym Mieście.
Podczas koncertu zaprosimy do wysłuchania tradycyjnych pieśni karaimskich oraz tatarskich.
Historia Karaimów na ziemiach naszego kraju liczy ponad sześćset lat. Karaimi przez wieki funkcjonowali na styku kultur i alfabetów, byli więc najczęściej tłumaczami w kontaktach królów polskich z Imperium Osmańskim. Język karaimski jest spokrewniony z tatarskim czy tureckim (pochodzącymi z muzułmańskiego kręgu kulturowego), natomiast religia wywodzi się z judaizmu (językiem liturgicznym jest hebrajski, a Świętą Księgą – „Tora”). To niezwykle ciekawa mniejszość, która dzięki pasji zgłębiania wiedzy, do dziś zachowała swój język, religię, pieśni i świadomość własnej kultury.
Muzyka karaimska ma cechy kosmopolityczne. Karaimi oprócz tworzenia własnych pieśni często pożyczali melodie z krajów, w których zamieszkiwali. W ich muzyce pobrzmiewają melodie zarówno polskie, jak i rosyjskie, krymskotatarskie czy ukraińskie. Koncert jest pierwszą w historii monografią pieśni karaimskich, ukazującą tę muzykę w rozległym kontekście kulturowym.
Koncert jest również próbą odtworzenia zapomnianej muzyki Tatarów polskich. Oryginalna muzyka Tatarów przybyłych na Podlasie w XV wieku nie zachowała się. I choć Tatarzy polscy przez wieki kultywowali swoją orientalną kuchnię, obyczaje i religijną odrębność. Muzyka, z którą przyjechali, zamilkła wraz z ich językiem. Nikt dziś nie wie, co i jak grali, gdy przybyli do Polski. Karolina Cicha postanowiła wskrzesić tę zapomnianą muzykę. Poszukiwania materiału na płytę trwały jednak trzy lata. Była to podróż śladami żywych do dziś tradycji tatarskich w Tatarstanie i na Krymie. Podróż daleko na wschód, w archaiczne skale azjatyckich stepów.
Karolina Cicha – wokalistka, kompozytorka i multiinstrumentalistka zafascynowana tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Jej płyta „TANY” była nominowana do Fryderyka. Cicha ze swą muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali w Europie, Azji i Ameryce. W 2015 roku artystka znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX – największym festiwalu World Music na świecie. Wraz ze SPÓŁKĄ zdobyła GRAND PRIX i Nagrodę Publiczności na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”.
Jej droga twórcza rozpoczęła się od koncertów solowych i teatru „Gardzienice”. W 2009 roku Cicha zaczęła swą przygodę z muzyką rockową. Wraz z utworem „Miłość bez jutra” znalazła się na płycie GAJCY!, wydanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Od tego debiutu – podążając coraz bardziej w kierunku muzyki tradycyjnej i etnicznej – wydała kilka płyt, m.in. „Wieloma językami” (2013), poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego; „Jidyszland” (2015), poświęconą twórczości poetów żydowskich tworzących w języku jidysz; „Poland-Pakistan” (2016), fusion z pieśniarzem quawwali Shafqatem Ali Khanem, a ostatnio „Płyta tatarska” (2017), w której Cicha zagłębiła się w dziedzictwo muzyczne Tatarów polskich; „Jeden-wiele” (2018), najbardziej mistyczna płyta Cichej, w której penetruje sakralne dziedzictwo swojego rodzinnego Podlasia; „Tany” (2020), najbardziej taneczna z płyt Karoliny Cichej. Ostatnio wydała „Karaimską Mapę Muzyczną” – płytę, która zdobyła 3. nagrodę w konkursie na Folkowy Fonogram Roku, organizowanym przez Polskie Radio.
Mateusz Szemraj (cymbały, lutnia arabska, sax, gitara, lutnia) – gra na różnego rodzaju instrumentach strunowych, głównie szarpanych. Są to gitary oraz instrumenty etniczne: m.in. oud, rubab, saz, cymbały. Współpracuje z wieloma artystami i współtworzy wiele zespołów głównie z nurtu muzyki tradycyjnej i folkowej, m.in. Mosaik, Tołhaje, Wielbłądy, Banda Nella Nebbia, Milo Ensemble, Karolina Cicha, Phillip Bracken, Karolina Skrzyńska, Lomi Lomi, Lion Shepherd.
Patrycja Betley (instrumenty perkusyjne, śpiew) – perkusjonistka współtworząca zespoły muzyki World: Kayah&Transoriental Orchestra, Shannon, Same Suki, Cicha&Spółka. Specjalizuje się w grze na instrumentach perkusyjnych z całego świata: bodhranie, cajonie, bębnach obręczowych, darabuce, na djembe. Współpracowała z wieloma artystami i zespołami: m.in. z Leszkiem Możdżerem, Grzegorzem Turnauem, Wojciechem Hoffmanem, Stanisławem Soyką, Markiem Raduli czy Orkiestrą kameralną Aukso. Gra również na irlandzkim flecie – Tin Whistle. Jest także arteterapeutką, muzykoterapeutką oraz pedagogiem.
Bilety w cenie 25 zł dostępne:
w Galerii Dobro (Stare Miasto 24/25);
w Muzeum Nowoczesności (Knosały 3b);
w Galerii wARTe Świeczki (Dąbrowszczaków 3).